Formula
Ringkas Untuk Meningkatkan Kemahiran Pelajar Menguasai Maksud Jamak, Jamak
Taqdim , Jamak Ta’khir Dan Qasar
Oleh:
Zuraini
Binti Hamisan @Khair (2013)
1.0 PENGENALAN
Saya mengajar Pendidikan Islam di
sesi petang bagi Tingkatan 1 dan 2. Sebagaimana maklum, Pendidikan Islam
terbahagi kepada beberapa subtopik iaitu Tilawah, Hadis, Akidah, Ibadat, Sirah
dan Adab Islamiah. Ibadat merupakan elemen penting dalam Islam dan Pendidikan
Islam kerana ia bukan sekadar teori malah menuntut praktikal seperti bab solat.
Selain daripada teori dan amali,
pengertian dan mafhum menjadi asas kukuh untuk mendalami sesuatu tajuk.
Sehubungan itu, pelajar memerlukan usaha yang tinggi untuk menghafaz dan
mengingat sesuatu pengertian yang diperlkan terutama menjelang peperiksaan. Untuk itu, guru mengusahakan simbol
ringkas untuk menghuraikan ayat panjang yang sukar dihafaz oleh pelajar
sasaran.
2.0 OBJEKTIF
Melalui
kajian ini, diharap pelajar dapat :
a. menyatakan maksud jamak dan
bahagiannya dengan lebih mudah
b. mengenal pasti beza antara setiap
satu pengertian yang diperlukan iaitu antara
jamak, jamak takdim, jamak takhir
c. menyatakan maksud qasar dengan
betul dan jelas
d. menjawab soalan-soalan latihan dan
peperiksaan dengan mudah dan betul
3.0 SASARAN KAJIAN
Kajian ini melibatkan 10 orang
pelajar lelaki dan perempuan yang gagal menguasai maksud jamak, jamak takdim,
jamak takhir dan qasar jamak dari kelas Tingkatan 2 Bestari dan Cemerlang.
4.0 MASALAH KAJIAN
Kajian
ini dibuat berdasarkan kepada beberapa sesi pembelajaran berkaitan tajuk. Antara
kesukaran yang menjadi punca masalah mereka ialah masalah tumpuan di dalam
kelas dan kesukaran membina ayat sebagai jawapan. Masalah kehadiran juga
menjadi salah satu masalah yang dihadapi oleh guru. Pelajar yang kehadirannya
tidak tetap didapati sukar menerima pelajaran kerana ketinggalan beberapa sesi
penerangan dan latihan guru pada hari dia tidak hadir. Tempoh ketidakhadiran
yang lama dan berselang-selang menyebabkan mereka lupa kaedah yang sepatutnya
digunakan yang telah diajar oleh guru.
5.0 TINDAKAN KAJIAN
5.1 Tinjauan masalah
Guru mengenal pasti sasaran melalui beberapa
sesi latihan pengukuhan secara lisan dan penulisan. Pada awal pengenalan tajuk,
adalah menjadi kebiasaan guru untuk membuat sesi soal jawab. Melalui cara itu,
guru boleh menjangka keupayaan pelajar dan dapat mengenal pasti secara rawak
keupayaan mereka dan kemampaun seta kemahiran yang dimiliki untuk menjawab soalan.
Guru berusaha mencari idea bagaimanakah cara terbaik untuk mengajak pelajar
mengingati maksud dengan lebih mudah.
5.2 Pelaksanaan aktiviti
Sebelum kajian dijalankan dengan
lebih terperinci, beberapa proses perlu dilaksanakan untuk mencapai fokus
kajian.
5.2.1 Soal jawab secara lisan
Pada setiap
selepas berakhir pengenalan tajuk, guru akan memberi soalan secara lisan untuk
melihat kadar keupayaan pelajar memahami tajuk di peringkat. Melalui cara ini
guru mengenal pasti pelajar yang mampu menjawab dengan baik. Dengan cara ini,
guru akan mencari baki pelajar yang masih belum dapat menjawab dengan baik
melalui langkah seterusnya.
5.2.2 Latihan bertulis
Sebelum latihan
bertulis diberikan, guru mengulang penerangan tajuk dengan contoh-contoh mudah
yang boleh difahami. Besar harapan guru untuk mendapatkan jumlah pelajar yang
dapat jawab dengan lebih ramai. Setelah semakan dibuat, guru telah dapat
membuat senarai pendek untuk dikenal pasti kelemahan yang boleh diperbaiki.
Melaui temubual
yang dijalankan juga, guru mendapati kesukaran berpunca dari ayat yang panjang
dan sukar diingat.
5.2.3 Pengenalan rumuz
Guru
mengusahakan formula mudah agar bantuan visual ini dapat memudahkan mereka
mengingati fakta seperti berikut :
Dalam perkataan
jamak, fokus ialah kepada huruf ‘m’ di mana ia memberi maksud tertentu.
Formula
2
Formula 2 merupakan simbol biasa dalam iklan-iklan terkenal yang
mempunyai banyak komponen yang digabungkan dalam satu. Maka dengan itu guru
memberi satu pendekatan untuk menghafaz maksud jamak seperti berikut :
Soal jawab
diteruskan dan ia menghasilkan sesuatu yang lebih positif.
Pembelajaran
diteruskan dengan beberapa formula lain untuk menunjukkan maksud Jamak Taqdim dan
Jamak Takhir seperti berikut :
Formula 3
Formula 4
Formula 3 bermaksud : Menghimpunkan dua waktu solat (Zuhur dan Asar) yang
dibuat dalam satu waktu yang pertama.(iaitu waktu Zuhur) Formula 4 bermaksud : Menghimpunkan dua waktu solat (Zuhur dan Asar) yang dibuat dalam satu waktu yang kedua (iaitu waktu Asar)
Dengan
pengenalan kepada formula-formula ini guru dapati pelajar lebih faham akan maksud dan beza
antara kedua jenis jamak ini.
Latihan soal
jawab adalah elemen penting untuk mengesan dengan cepat dan pantas. Setelah
guru agak selesa dengan keupayaan pelajar, guru memperkenalkan formula terakhir untuk memberi maksud Qasar , iaitu :
Formula 5
Formula ini lebih mudah difahami pelajar iaitu ia membawa maksud :
Memendekkan
solat 4 rakaat menjadi 2 rakaat.
Guru gembira
melihat perkembangan pelajar. Kini tibalah masanya untuk mengambil data baru.
5.2.4 Latihan susulan
Perlulah
diingat oleh guru, iaitu, pelajar yang disasarkan mempunyai kelemahan tertentu,
maka guru perlu ulang latihan sekiranya
pelajar masih belum menguasai.
Latihan
kali pertama memperlihatkan masih tertinggal dua orang yang keliru antara Jamak
Taqdim dan Jamak Takhir. Guru membimbing dua orang pelajar tersebut dan
akhirnya kedua mereka berjaya menjawab soalan latihan seterusnya.
6.0 DAPATAN KAJIAN
Guru berpuashati dengan hasil yang
positif ini. Hasil kajian tindakan menunjukkan perkembangan positif bahawa kaedah
visual memainkan peranan besar yang boleh membantu pelajar meningkatkan
keupayaan merangka ayat-ayat panjang yang sukar. Objektif boleh dicapai dengan
kepelbagaian teknik yang menarik. Guru juga telah mengaplikasikan di kelas yang
lain untuk membantu pelajar mendapatkan peningkatan kefahaman yang maksima.
7.0 CADANGAN KAJIAN SETERUSNYA
Untuk
peringkat seterusnya, saya berharap ada lagi kaedah menarik dan mudah yang akan
muncul dalam membantu pelajar menguasai bidang pentakrifan dan definisi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan