Halaman

Jumaat, 27 April 2012

SEJENAK BERSAMA

20 April 2012 - Jabatan Pelajaran Negeri Johor telah menganjurkan Tafaqquh Ilmi yang dihadiri oleh Al-Allamah Habib Omar Benhafez pendakwah yang tidak asing lagi dari Hadramaut ini. Program yang dibuat di Dewan Seminar , Jabatan Pelajaran Negeri Johor dipenuhi oleh guru-guru Pendidikan Islam dan JQAF dari seluruh pelusuk Johor Bahru.

Kehadiran guru yang berkesan menunjukkan betapa kita memang dahagakan ilmu dari orang alim seperti beliau. Ceramah yang disampaikan dalam Bahasa Arab diterjemahkan oleh Habib Ali Zainal Abidin dengan bahasa yang indah sangat memukau hadirin yang memenuhi dewan.



Antara isu menarik yang dibincangkan ialah keperluan guru bertindak sebagai dai dalam usaha mendekati remaja sebagai generasi akan datang sangat penting dan memerlukan usaha yang berterusan. Rasulullah ialah contoh terbaik yang sangat popular dalam kes mendekati remaja dan belia.

Sesi soal jawab turut mendapat sambutan guru-guru hingga ada yang kecewa kerana tidak berpeluang mengajukan soalan kepada Habib Allamah. Masa sangat mencemburui program ditambah lagi suasana tengahari Jumaat yang semakin hampir.



Salah seorang guru yang bertuah yang sempat bertanyakan soalan.


Dewan penuh dengan insan yang dahagakan ilmu dan motivasi dari orang alim..


Para hadirin yang tidak mahu melepaskan peluang bersalaman dengan tetamu istimewa sebelum bersurai.
Usaha JPN mengadakan program seperti ini adalah satu usaha yang bik dan amat dialu-alukan oleh warga pendidik di Johor Bahru. Semoga usaha ini dapat diteruskan dan diberkati Allah, amin.













Tiada ulasan:

Catat Ulasan