Halaman

Khamis, 24 Oktober 2013

Penggunaan Visual Dalam Membantu Meningkatkan Penguasaan Pelajar Terhadap Tajuk Beriman Kepada Hari Qiamat – Subtopik ”Proses Berlakunya Hari Qiamat”


Penggunaan Visual Dalam Membantu Meningkatkan Penguasaan Pelajar Terhadap Tajuk Beriman Kepada Hari Qiamat – Subtopik ”Proses Berlakunya Hari Qiamat”

OLEH :
Nor Azmah bt Jaapar
Panitia Pendidikan Islam
SMK Kempas, Johor Bahru.

1.0       Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran Lalu / Latar Belakang Kajian

            Pada P&P tajuk Beriman Kepada Hari Qiamat tingkatan 3, saya dapati ramai pelajar lemah dalam menghuraikan kembali proses berlakunya Hari Qiamat. Antara kelemahan yang dikenalpasti ialah pelajar keliru antara proses Hisab dan Mizan mana yang berlaku dahulu disamping gagal untuk menghuraikan setiap proses yang berlaku pada Hari Qiamat.
            Kaedah pengajaran dan pembelajaran yang kurang menarik dan efektif juga adalah antara punca kelemahan tersebut. Ini kerana topik yang agak luas dengan kaedah penerangan biasa menyulitkan lagi kefahaman pelajar terhadap isi pembelajaran.
           
2.0       Fokus Kajian

            Fokus kajian saya ini adalah kepada masalah dalam mengingat kronologi berlakunya Hari Qiamat. Dengan menggunakan visual dapat membantu pelajar mengingat dengan baik serta tepat dan saya yakin pelajar kaedah ini boleh membantu pelajar menjawab soalan yang dikemukakan dalam bahagian akidah.

3.0       Objektif Kajian

Selepas kajian ini selesai dijalankan, pelajar-pelajar diharap akan mencapai objektif berikut :

i.                    Objektif Umum
            Meningkatkan nilai GPS sekolah dengan peningkatan peratus kelulusan
            Pendidikan Islam PMR.

ii.                  Objektif Khusus
·         Membantu pelajar mengingat dan menerangkan kembali proses berlakunya Hari Qiamat dengan betul
·         Mengelakkan kekeliruan kepada pelajar dalam  menentukan setiap proses Hari Qiamat yang berlaku
·         Meningkatkan penguasaan pelajar dalam tajuk Akidah Tingkatan 3
·         Meningkatkan peratus pelajar yang mendapat markah yang cemerlang dalam mata pelajaran Pendidikan Islam

4.0       Kumpulan Sasaran

Kajian ini melibatkan  10 orang pelajar Islam tingkatan 3Erat/Dedikasi dalam kategori sederhana dan lemah.

5.0       Strategi Yang Dicadangkan

5.1 Tinjauan Masalah

Sebelum langkah-langkah yang seterusnya diambil tinjauan terhadap masalah yang dikenal pasti akan dibuat bertujuan untuk memahami dengan lebih mendalam masalah pelajar. Tinjauan dilakukan dengan cara berikut :

·         Latihan Pengukuhan Topikal selepas P&P dijalankan
·         Soal selidik tahap pemahaman pelajar terhadap topik yang diajar

5.2 Aktiviti dan Laporan Aktiviti

            Aktiviti 1 :
·         Saya menjalankan P&P dalam  kelas. Pelajar dibahagikan kepada 7 kumpulan dan setiap kumpulan diberi tajuk yang berlainan untuk dibaca dan dibentangkan.

·         Pelajar membuat aktiviti perbincangan dalam kumpulan dan membentangkannya. Sekiranya ada kemusykilan pelajar akan mengemukakan soalan kepada kumpulan yang membuat pembentangan. Dan bagi jawapan yang tidak dapat dijawab, guru akan memberi jawapan.

·         Tajuk yang dibentangkan ialah :
o   Alam Barzakh
o   Padang Mahsyar
o   Hisab
o   Mizan
o   Titian Sirat
o   Syurga
o   Neraka

·         Setelah tamat aktiviti pembentangan kumpulan guru memberikan Latihan Pengukuhan dengan menggunakan Modul Topikal.

Aktiviti 2 :
·         Pada P&P berikutnya pelajar mengimbas kembali pelajaran  lepas dengan melengkapakan bahan edaran – Pre Test berkaitan Proses Berlaku Hari Kiamat.
·         Guru meminta beberapa orang pelajar untuk menceritakan kembali proses berlakunya Hari Kiamat.
·         Berdasarkan pre-test yang dibuat guru mendapati bahawa 4 orang pelajar telah faham dan dapat menceritakan kembali proses berlakunya Hari Kiamat.

Nama
Faham/Ingat
< Faham/Ingat
X Faham/Ingat
Muhaimin


/
Ameerul


/
Fikri

/

Hash


/
Guruh

/

Faiz
/


Taufik
/


Fakhrur
/


Badrul
/


Yusri


/

·         Guru menerangkan tentang visual proses berlakunya Hari Qiamat menggunakan kaedah gambar bagi memudahkan pemahaman pelajar. (Lihat Lampiran)

Aktiviti 3 :
·         Pelajar mengimbas kembali pelajaran dan guru mengemukan soalan.
·         Guru memberikan Latihan Pengukuhan kepada 4 orang pelajar yang tidak faham/ingat dan 2 orang pelajar yang kurang faham/ ingat. Berdasarkan visual yang diberi guru mendapati pelajar dapat memahami dan menceritakan kembali Proses Berlaku Hari Qiamat dengan baik.
·          
Nama
Faham/Ingat
< Faham/Ingat
X Faham/Ingat
Muhaimin
/


Ameerul
/


Fikri
/


Hash
/


Guruh
/


Yusri
/



Berdasarkan pemerhatian saya, melalui kaedah penerangan menggunakan visual gambar ini dapat membantu pelajar mengingat beberapa tajuk Hari Kiamat dengan mudah seterusnya membolehkan P&P berjalan dengan lebih seronok. Pada P&P akan datang saya dapat mencari kaedah yang mudah bagi mebolehkan pelajar membezakan antara pengertian Solat-solat Sunat yang dipelajari.

(..gambar akan dimasukkan kemudian..)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan