Halaman

Rabu, 6 Oktober 2010

AL-FATIHAH



Ramadan kali ini kami menyaksikan kehilangan yang sukar dicari ganti. Almarhum Kamal Ruzaman telah pergi dijemput Ilahi dalam satu kemalangan ngeri di sekitar Taman Johor-Taman Cempaka beberapa hari sebelum Aidil Fitri. Almarhum yang kami kenali dengan panggilan mesra ‘Along’ ialah seorang insan yang berhati mulia. Sifatnya yang periang amat menyenangkan kami. Terbayang-bayang senyuman manja dan tawa mesranya. Pemergiannya sangat kami rasai terutama dalam kumpulan Nasyid Al-Kauthar.

Beliau yang bersuara lantang berperanan di barisan utama kumpulan kami. Hilai tawanya sering mengisi ruang sepi yang kami alami baik dalam latihan mahupun ketika saat-saat getir menghadapi pertandingan. Sifatnya yang mudah mesra amat kami senangi. Pencapaian terbaik kami bersama beliau ialah ketika memenangi johan dalam Pertandingan Nasyid anjuran UMNO di Dewan Sri Rahmat Johor Bahru.




Kenangan terakhir kami pula ialah dalam pertandingan peringkat Zon Skudai di SMK Taman Mutiara Rini. Kejayaan naib johan di situlah yang menempatkan Al-Kauthar ke pertandingan peringkat daerah Johor Bahru yang diadakan di SMK Bukit Indah. Namun beliau tidak menyertai pertandingan tersebut atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan.

Kami amat menghargai peranan beliau dalam Al-Kauthar. Semoga Allah menempatkan beliau di kalangan hamba-hambaNya yang soleh.



Suasana sedih menyelubungi perkarangan rumah beliau pagi itu ketika tiba masa unuk membawa jenazah ke kawasan perkuburan Islam Bukit Alif. Kaum keluarga, jiran tetangga dan sahabat handai memenuhi halaman rumah. Beberapa orang guru turut kelihatan untuk memberikan penghormatan untuk beliau. Imam Masjid Taman Kempas mengetuai solat jenazah di ruang tamu.

Pengetua SMK Kempas Hj Buni Bin Sunade turut serta dalam solat jenazah pagi itu. Ramai yang tidak dapat menahan kesedihan ketika menyaksikan jenazah diusung masuk ke dalam van jenazah.





Itulah kenangan terakhir bersama beliau. Semoga beliau ditempatkan bersama orang-orang beriman, amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan